
Dit is de beste tekst ooit!!!
Zodra je iets aanbiedt, is er altijd wel een gek die het van je wil kopen, aldus een klassieke economische wet. Wie om zich heen kijkt ziet meteen dat deze wet klopt. Hoe kun je anders verklaren dat terreinwagens uitgroeiden tot statussymbool in Nederland, het land met de hoogste asfaltdichtheid ter wereld? Of dat een koffiepadmachine die slappe automatenkoffie produceert inmiddels tot de lifestyle van een grote groep Nederlanders behoort? Of dat vrouwen met Beach Effect hun haar stug en onhandelbaar maken?
Keer op keer krijgt reclame het voor elkaar dat je aan het kopen slaat. Het belangrijkste wapen van de reclame: reclamegereutel, een verleidende en misleidende vorm van vaagtaal. Met reclamegereutel is je witte was witter dan wit, zit je haar altijd goed en moet je voordat je gaat autorijden eerst een paar schaars geklede dames van de motorkap tillen. En als je eenmaal rijdt, doe je dat door schitterende berglandschappen samen met je rimpelloze vrouw en opvallend zoete kinderen. Zo mooi kan de wereld zijn. Althans, de reclamewereld.

Brintagezin
Nog even geduld…

Mart de makelaar
Nog even geduld…
Ruud, de reclamemaker
Wie creëert deze reclamewereld? Dat doet Ruud, de reclamemaker. Ruud brengt elk product moeiteloos aan de man. Hij strooit kwistig met stuntprijzen en actiekortingen, laat zijn kortingsthermometer tot het kookpunt stijgen en biedt dagelijks de spectaculairste aanbieding aller tijden. Als klap op de vuurpijl heeft Ruud ook een laagsteprijsgarantie, zodat niemand het voor de prijs hoeft te laten. Althans, zolang de voorraad strekt, want op=op!
Vandaag wil Ruud dat je zijn scheerschuim koopt, maar zijn scheerschuim is precies hetzelfde als elk ander scheerschuim. Hoe overtuigt Ruud jou dan toch van de unieke kwaliteit van zijn scheerschuim? Heel simpel: Ruud weet dat het jou eigenlijk niet om scheerschuim gaat. Wat telt, is het gevoel.
‘Waar denk jij aan als je me ziet scheren?’ vraagt Ruud aan zijn vrouw Ria.
‘Waar ik aan denk?’ zegt Ria, ‘Oei, da’s lastig. Nou, dat je er zo mannelijk uitziet. Met van die stoppels vol schuim.’
Ria voegt er nog aan toe dat Ruud na afloop altijd zo’n ontspannen en zelfverzekerde indruk maakt, ‘alsof je de hele wereld aankunt’.
‘Aha,’ denkt Ruud, ‘wie zich met mijn scheerschuim scheert, wordt een aantrekkelijke, zelfverzekerde man die het heft in handen heeft.’
Ruud weet dat woorden niet neutraal zijn, maar op allerlei manieren gedrag beïnvloeden. Vooral verwijzingen naar mannelijkheid doen het altijd goed. De productnaam Ruuds scheerschuim voor Mannen werkt natuurlijk voor geen meter, maar gelukkig klinkt het met een beetje Engels al beter: Ruuds scheerschuim for Men. Toch is Ruud niet tevreden met het resultaat. Op een groot whiteboard schrijft hij alle woorden die bij hem opkomen: mooie vrouwen, kerel, relaxed, leidinggeven, to rule, stoer, mannelijk, aantrekkelijk, sensueel, glad en nog tientallen meer. Daarna doet hij een stap naar achteren en bekijkt met samengeknepen ogen de lange lijst. Plotseling begint hij rigoureus te krassen. De Nederlandse woorden sneuvelen eerst, gevolgd door elk woord waar hij ook maar een greintje twijfel over heeft. Uiteindelijk blijven er maar drie woorden over: rule, relax, men. De rest gaat vanzelf. Eerst voegt hij relax en rule samen tot Rulex, daarna plaatst hij voor nét dat beetje extra nog een extra letter x.
Het resultaat mag er zijn: na een dag hard werken is een eenvoudige bus scheerschuim veranderd in het onweerstaanbare Rulexx for Men. Met Rulexx for Men koop je mannelijkheid en een zelfverzekerde uitstraling. Met Rulexx for Men word je een man van de wereld. Met Rulexx for Men lopen alle vrouwen je achterna.
Even denkt Ruud dat hij klaar is, maar ’s avonds in bed twijfelt hij. Er ontbreekt nog iets. Maar wat? Het is Ria die een geniale ingeving heeft: ze zet de spuitbus op zijn kop en maakt met deze simpele handeling van Rulexx for Men een heuse Ultimate Top Down Shaving Experience.

Lifestyle
Ruud heeft een doodgewone bus scheerschuim omgetoverd tot een gewild product, en dat doet hij niet alleen met scheerschuim. Met de juiste woorden maakt Ruud van elk willekeurig product een onmisbaar lifestyle item.
We trappen allemaal in deze truc. Wat doen we als we een zeep nodig hebben? Dan kiezen we precies dat ene stuk zeep dat bij onze manier van leven past. Een hele zoektocht, want er zijn tientallen concurrerende merken en net zo veel alternatieve producten. Allemaal doen ze precies hetzelfde: je kunt je ermee wassen en soms ga je er nog lekker van ruiken ook.
Toch is er zeep voor stoere, bijna-gepensioneerde mannen op motoren, maar ook voor gezellige alleenstaande vrouwen van rond de dertig. Er is zeep voor tieners die graag volwassen willen zijn, maar ook voor bejaarden die met een zekere nostalgie terugkijken op hun jeugd. Er is zeep voor vrouwen in de overgang die graag wandelen, fietsen en squashen, maar ook voor baby’s, die natuurlijk niets liever hebben dan een fluweelzachte huid. Kortom, er is zeep voor iedereen. Dezelfde zeep, maar dan anders.