Infectie

Reclamegereutel

Ruud de reclamemaker brengt elk product moeiteloos aan de man met reclamegereutel. Ruud laat de kortingsthermometer tot het kookpunt stijgen met de spectaculairste aanbieding aller tijden met laagsteprijsgarantie. Zolang de voorraad strekt, want op=op!

Nieuwsgeneuzel

John is journalist en heeft een hekel aan nuance. Nieuws dat echt goed verkoopt, is nieuws dat inslaat als een bom. Vandaar dat bij John de noodklokken continue luiden, er dagelijks duizenden banen op de tocht staan en het al eeuwig vijf voor twaalf is.

Binnenhofbargoens

Peter is politicus en spreekt een taal die hij pas na een jarenlange politieke carrière echt goed heeft leren spreken. Met Binnenhofbargoens houdt Peter urenlange betogen vol driedubbele slagen om de arm. Zo snoert Peter zijn critici de mond. Wie niet begrijpt wat hij zegt, kan er immers ook niet tegen zijn.
(meer info volgt snel)

de Infectiehaarden

Reclame, nieuws en politiek bepalen het gezicht van Nederland en beïnvloeden het leven van alledag. Alleen al de nachtcrème op je nachtkastje is het resultaat van een ijzersterk samenspel tussen reclame, nieuws en politiek. Reclame zorgt ervoor dat je nachtcrème gebruikt. Het nieuws is verantwoordelijk voor je mening over cosmetische dierproeven. De politiek bepaalt of je crème op dieren getest is. Hoe? Met vaagtaal!

Eerst benadrukken reclamemakers graag de klinisch onderzochte eigenschappen van hun producten, maar ze vergeten te vermelden wat ze precies hebben onderzocht. Deze reclamevaagtaal heet reclamegereutel.

Vervolgens windt het nieuws er geen doekjes om. In directe en vaak ongenuanceerde taal volgt het ene na het andere bericht over dieronterende cosmetische dierproeven. Dit is nieuwsgeneuzel, een journalistieke vorm van vaagtaal.

Politici, ten slotte, discussiëren in wollige bewoordingen over de mogelijke noodzaak tot een heranalysering van knelpunten om van dierproeven over te stappen op potentieel haalbare alternatieve testmethoden. Om deze zin in één keer te begrijpen zul je jezelf heel wat Binnenhofbargoens eigen moeten maken.

Reclame, nieuws en politiek zijn overal. Daarom vormen ze de gevaarlijkste vaagtaalinfectiehaarden. Vanaf hier dringt vaagtaal door tot in alle hoeken van de maatschappij. Hier begint de ellende.


Veel mensen gebruiken vaagtaal om er zelf beter van te worden. bij deze vaagtaal uit kwaadwil heeft de vaagtaalgebruiker er alle belang bij om onduidelijk te zijn. Verborgen achter een muur van vaagtaal verbloemt hij de waarheid. Vaagtaal is dan een strategie om mensen op het verkeerde been te zetten.

Kwaadwil, een slap excuus voor vaagtaal


<span>%d</span> bloggers liken dit: