schrijfregels vacature

Tien regels voor het schrijven van personeelsadvertenties

Adverteren is een vorm van massacommunicatie met onzeker resultaat. Om de kans op succes zo groot mogelijk te maken, is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan de advertentietekst. Toch staan de meeste personeelsadvertenties vol met lege begrippen, clichés en standaardzinnen. Jammer, want het beeld dat de advertentie van de functie geeft, bepaalt de kwaliteit van de reacties.

Duidelijk en pre-selectief
Van een onopvallende advertentie vol betekenisloze woorden valt weinig te verwachten. En dat terwijl er toch maar twee eenvoudige hoofdregels zijn voor een goede personeelsadvertentie: ze moeten zowel duidelijk als pre-selectief zijn:

  • een duidelijke advertentie is ook bij vluchtig ‘scannen’ herkenbaar voor de doelgroep
  • een pre-selectieve advertentie richt zich tot de juiste mensen binnen de doelgroep

De meeste personeelsadvertenties zijn echter noch duidelijk noch pre-selectief. Sterker nog, wie willekeurige zinnen en woorden uit personeelsadvertenties achter elkaar zet, creëert in een mum van tijd een nieuwe advertentie. Ga voor het bewijs naar de vacaturekraker.

10 gouden regels
Tien gouden regels voor een duidelijke en pre-selectieve personeelsadvertentie:

  1. zorg voor een perfecte functienaam
  2. zorg dat de advertentie past bij het medium en de doelgroep
  3. zorg voor een duidelijke en logische opbouw
  4. geef informatie, of zwijg
  5. schrijf in de actieve vorm
  6. gebruik concrete taal
  7. gebruik eenvoudige en duidelijke taal
  8. gebruik correcte taal
  9. prikkel de lezer en daag uit
  10. creatief of ludiek: het mag wel, maar het hoeft niet

1. zorg voor een perfecte functienaam
Een perfecte functienaam bespaart je later een hoop werk. De functienaam bepaalt immers een groot deel van de reacties; bij een goede naam voeren lezers zelf de eerste selectie uit.

Schrijf dus niet ‘verkoopmedewerker’, maar ‘verkoper herenmode’ of ‘verkoper witgoed’.

2. zorg dat de advertentie past bij het medium en de doelgroep
Iedere krant en ieder tijdschrift heeft een eigen lezerspubliek. Een advertentie die in het verkeerde blad staat is daarom weggegooid geld. Ga vóórdat je gaat adverteren goed na in welke bladen de ideale kandidaat op zoek gaat naar vacatures.

Plaats dus geen advertentie voor een onderhoudsmonteur in Intermediair, en kies niet voor het Algemeen Dagblad als u op zoek bent naar een financieel directeur met tien jaar ervaring.

3. zorg voor een duidelijke en logische opbouw
Zet bij elkaar wat bij elkaar hoort en zorg dat in één oogopslag duidelijk is welke informatie waar te vinden is. Een mooi opgemaakte en logisch ingedeelde advertentie zorgt ervoor dat de lezer direct ziet of de vacature voor hem of haar is bedoeld.

Zet dus niet de salarisindicatie bij het profiel van de kandidaat, of de functiebeschrijving bij de contactgegevens.

4. geef informatie, of zwijg
Geen enkele lezer zit te wachten op overbodig leeswerk. Besteed daarom iedere letter aan relevante informatie. Laat non-informatie en obligate frases achterwege. Dat spaart ook geld; iedere letter van een personeelsadvertentie is immers duur betaald.

Schrijf dus niet dat het salaris ‘in overeenstemming is met de inhoud en de zwaarte van de functie’. Geef in plaats daarvan een salarisindicatie, bijvoorbeeld ‘uw bruto maandsalaris zal ongeveer €4.000,- bedragen’ . Wilt u geen salarisindicatie geven? Vermeld dan niets.

5. schrijf in de actieve vorm
Lezers houden van zinnen die in de actieve vorm staan. Zeg daarom wat je biedt en wat je zoekt, in plaats van wat er geboden wordt of welke kandidaat er gezocht wordt.

Schrijf dus niet ‘door ons wordt een onderhoudsmonteur gezocht’, maar ‘Wij zoeken een onderhoudsmonteur’.

6. gebruik concrete taal
Een advertentie vol met lege, nietszeggende begrippen is weggegooid geld. De kans dat de lezer begrijpt wat je bedoelt is dan immers klein. Begin eens met het vervangen van de meest misbruikte woorden, zoals proactief, dynamisch, flexibel, innovatief, gedreven en klant-,doel-, resultaatgericht (zie de top 10 van meest misbruikte woorden in personeelsadvertenties). Als je dan ook nog de verbindende bruggenbouwende peoplemanager achter je laat, bent je al een heel eind op weg.

Schrijf dus niet ‘vanzelfsprekend heeft u een uiterst flexibele en dynamische persoonlijkheid’, maar ‘wij verwachten dat u ook onder een hoge werkdruk goed kunt presteren’.

7. gebruik eenvoudige en duidelijke taal
Gebruik geen cliché’s, modewoorden en containerbegrippen.

Schrijf dus niet ‘de ideale kandidaat heeft zeker geen negen-tot-vijfmentaliteit’, maar ‘u vindt het niet erg om geregeld over te werken.’

8. gebruik correcte taal
Verwacht u een fautloze soliccitatiebrief en een flekkeloos cv? De sollicitant verwacht een foutloze advertentie!

Schrijf dus niet dat de functie een stijle leercurve kent, of dat u een fleksibele persoonlijkheid zoekt, maar laat uw advertentie corrigeren door een ervaren eindredacteur. Overweeg ook eens om de voorgaande zinnen te herschrijven, bijvoorbeeld tot ‘er is maar weinig tijd voor inwerken’ en ‘wij zoeken iemand die bereid is tot overwerk’.

9. prikkel de lezer en daag uit
Je wilt dat de juiste kandidaat reageert. Daag daarom juist die kandidaat uit om te reageren en zorg dat ongeschikte kandidaten zichzelf uitselecteren. Spreek de ideale kandidaat persoonlijk aan en vertel wat je te bieden heeft. Waarom moet deze ideale kandidaat juist bij jou komen werken?


Schrijf dus niet ‘de kandidaat is in staat om tien medewerkers aan te sturen’, maar ‘bent u in staat om leiding te geven aan tien mondige en hoog opgeleide medewerkers?’

10. creatief of ludiek: het mag wel maar hoeft niet
Het is moeilijk om altijd lollig te zijn. Dat verwacht ook niemand. Wees daarom alleen creatief of ludiek als je dat ook écht bent en waak ervoor de plank mis te slaan.

Schrijf dus niet ‘Gezocht: crematoriummedewerker die zich niet laat kisten’, maar ‘Gezocht: crematoriummedewerker die goed kan omgaan met verdriet.’

Succes met uw personeelsadvertenties!

tekstridder

2 gedachten over “schrijfregels vacature

  1. Steven Koopmans

    Sterk artikel met heel heldere tips! het schrijven van een goede vacaturetekst is voor veel professionals lastig, ook omdat vaak meerdere mensen zich bemoeien met de definitieve tekst.

    Deze 10 schrijfregels bieden een goed format voor een effectieve vacaturetekst.

  2. ben r

    Puntje 8 – leuk

    Puntje 9 vervolgens beginnen met:
    “Je wilt…” – nog leuker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>