Van boete naar wettelijke verhoging

de trein als zen-meester

Een paar weken geleden had ik weer eens vertraging. Om mijn aansluitende trein te halen, had ik geen tijd om uit te checken bij de NS en weer in te checken bij Arriva.

In de trein ging ik meteen naar de conducteur om dit te melden. Die bleek helaas zo rechtlijnig als een spoorstaaf en schreef zonder aarzelen een boete uit… O nee, toch niet, dat zag ik verkeerd. De conducteur bleek namelijk helemaal geen conducteur te zijn, maar een ‘medewerker Service en Controle’ die mij tamelijk dwingend uitnodigde om een ‘wettelijke verhoging’ te voldoen.

Zo zie je maar hoe een argeloze reiziger zich kan vergissen. Toch voelt die 35 euro wettelijke verhoging als een volkomen onterechte boete, en voelde ik mij meer als crimineel dan als trouwe treinklant behandeld.

Behalve het verdwijnen van boetes en conducteurs heeft dit voorval natuurlijk weinig met vaagtaal te maken, maar ik ben toch benieuwd of jullie vergelijkbare ov-chipkaartperikelen meegemaakt hebben.

Hieronder de brief die ik aan Arriva heb gestuurd.

[wordt vervolgd]

de trein als zen-meester

Beste Arriva-medewerker,

Station Zwolle, vrijdag 7 november, 19:17
De trein vanuit Amsterdam rijdt zoals gewoonlijk vertraagd het station in. Gelukkig zie ik de trein naar Emmen nog op het perron staan. Ik sprint de trein uit – noodtrap op, noodtrap af – naar perron 15 en breek daarbij mijn persoonlijke snelheidsrecord. Gelukkig, de trein staat er nog steeds. Ik check uit bij de NS en ik check in bij u. Als ik bij de trein ben, schuiven de deuren dicht en moet ik wachten op de volgende trein. Dankzij de ‘paaltjesdans’ heb ik mijn aansluiting gemist. Niet voor het eerst, overigens.

de trein als zen-meester

Station Zwolle, vrijdag 21 november, 19:19
De trein vanuit Amsterdam rijdt zoals gewoonlijk vertraagd het station in. Gelukkig zie ik de trein naar Emmen nog op het perron staan. Ik sprint de trein uit – noodtrap op, noodtrap af – naar perron 15 en verbrijzel daarbij mijn persoonlijke snelheidsrecord van twee weken eerder. Gelukkig, de trein staat er nog steeds… maar het fluitje klinkt al. Ik ren de overstappaaltjes voorbij en haal de trein op de laatste halve seconde.

Trein Zwolle – Coevorden: 35 euro boete
Een kostbare zaak, zo bleek. In de trein ging ik zo snel mogelijk naar de conducteur om te melden dat ik geen tijd had om uit en weer in te checken. Het resultaat: een extra duur treinkaartje, 35 euro boete en het roemruchte zinnetje “u bent niet verplicht tot antwoorden”. In één klap van klant naar crimineel.

Palendans
Ik had, volgens de conducteur, tijd genoeg om mijn OV-chipkaart tegen de paal van de NS te houden, te wachten tot die groen licht geeft, vervolgens de OV-chipkaart tegen de paal van Arriva te houden, hier nog wat langer te wachten tot de bedrieglijk opgewekte piep klinkt. Maar goed, die tijd had ik – net als twee weken eerder – dus niet.

de trein als zen-meester

Géén geld terug bij vertraging
De conducteur, een potige kerel, vond het onterecht dat ik door een vertraging van de NS niet wilde betalen voor mijn rit met Arriva. Ook dat is onzin. Ik betaal graag, maar door het tijdrovende gedoe met die paaltjes is dat niet altijd even gemakkelijk. Waar nog bij komt, dat ik door mijn trein te missen ook mijn bus mis en een vol uur later thuis ben. Geld terug bij vertraging? Daar heb ik als klant natuurlijk geen recht op. Arriva wijst dan met een beschuldigende vinger naar de NS: ‘Wij gaan natuurlijk niet opdraaien voor vertraging van de ander’. Omgekeerd precies hetzelfde.

Criminele boete
Ik had aantoonbaar geen tijd om uit te checken en in te checken (dat kunnen jullie vast wel nakijken in mijn OV-chiphistorie van 7 en 21 november) en ben daar vervolgens de dupe van. Ik ben treinklant en wat maakt het mij uit of ik in een trein van de NS of van Arriva zit? Ik mag toch verwachten dat aansluitingen, zoals ze in de reisplanner staan, haalbaar zijn? Dat Arriva en NS daar samen voor zorgen?

Dat ik in deze situatie bijna 45 euro moet betalen voor een ritje dat mij anders (met 40% korting) een paar euro kost, vind ik volstrekt onredelijk. Zeker omdat ik daarbij ook nog eens als crimineel behandeld wordt. Vandaar mijn verzoek tot restitutie van het boetebedrag.

 [wordt vervolgd]

Een gedachte over “Van boete naar wettelijke verhoging

  1. Fons Bothof

    Gisterenavond rond 22.30 uur werd op station Beesd van de MerwedeLingeLijn een jonge man uit de trein (Spurt) gehaald omdat hij zijn voet tegen de stoel had geplaatst. Uiteraard heb ik geen probleem met een waarschuwing. Want het ergert mij al jaren voeten op de stoffen bekleding. In de Arriva bussen zeggen de chauffeurs meestal niets meer als iemand zijn voeten op de stoel legt. Het is allemaal schijnbaar getolereerd. Mij nu na jaren wordt er actie ondernomen . In de treinen en bussen van Arriva hangen al jaar en dag de huisregels. Maar waarom niet een vooraankondiging in de bussen en treinen van Arriva. Vind ik persoonlijk wel wat netter. En een boete van € 90,- plus € 7,- administratiekosten is wel een schandalig hoog bedrag. De hoeft je voet maar even tegen de stoel tegenover aan te raken en je hebt een boete.
    Dit zijn Arriva stewards met BOA want stewards zonder BOA mogen wettelijk geen boetes opleggen.
    De benadering van de passagier welke deze overtreding maakt moet direct de Trein uit en wordt behandeld als een crimineel door de Arriva steward (met BOA) welke buiten op het station stond te wachten. Want ‘s-avonds kun je de verlichte trein van binnen goed zien. De behandeling lijkt wel op de GESTAPO. Deze BOA steward zal wel de opdracht hiervoor hebben maar kan het niet wat menselijker ?
    Een boete akkoord maar kan wel wat lager en je niet ingecheckt kost het maar € 35,- + de ritprijs.
    Dit is mijn persoonlijke visie op het boetebeleid ( voeten op de stoel) van Arriva.
    Arriva vind ik totaal geen slecht bedrijf maar het gaat mij alleen om dit boetebeleid.

    Fons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>