Regel 2 | Weet wat je wilt zeggen | over overloos gezwets

Schrijven doe je niet zomaar. Je wilt iets bereiken met je tekst. Je hebt een doel. Misschien wil je een potentiële klant tot kopen aanzetten, of wil je collega´s wijzen op de financiële gevolgen van de levensloopregeling. Een tekst is dus méér dan een verzameling woorden op een A4’tje of beeldscherm. Het is jouw boodschap aan de lezer.

25 Elementaire schrijfregels | Schrijven in vijf stappen

Om je doel te bereiken, moet je eerst wat voorwerk verrichten. Dat begint met het vaststellen van het doel zelf: wat moet de lezer doen nadat hij jouw tekst heeft gelezen? Wat moet hij absoluut onthouden? Het is een slecht teken als je moeite hebt om in één zin het doel van de tekst te formuleren. As jij al niet weet wat het doel precies is, hoe moet de lezer dat dan uit jouw tekst halen?

Op het moment dat je precies voor ogen hebt wat je te zeggen hebt, gaat het schrijven eigenlijk vanzelf. Pas dan is volstrekt duidelijk welke informatie je wél en welke informatie je níet moet vermelden. Als jij in een rapport wilt benadrukken hoe zorgwekkend de financiële situatie van jouw afdeling is, zal je bijvoorbeeld niet snel ingaan op het geplande afdelingsuitje in een duur restaurant. Net zo min als je die tekst zult gebruiken om en passant nog even je collega te feliciteren met de geboorte van haar derde kind.

25 Elementaire schrijfregels | Schrijven in vijf stappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>