Bedrijven met Visie

Dagenlang brengen duurbetaalde medewerkers en externen door op de hei om een missie en kernwaarden op te stellen. Wat blijkt? Ze zijn de visie vergeten! Dom, dom, dom. Een bedrijf zonder visie is als een schip zonder stuurman. Waar gaat het heen met het bedrijf? Hoe ziet het bedrijf zichzelf in de wereld van morgen?

Gelukkig zijn er ook genoeg bedrijven die wel tijd én geld besteden aan een visie. Makkelijk is dat niet, want de visiebedenkers zitten in een spagaat. Een bedrijf moet gewoon winst maken, de medewerkers willen gewoon goed betaald krijgen, en de rest doet er eigenlijk niet toe. Behalve voor de buitenwereld.

Terug op de hei. De directeur kijkt in zijn glazen bol en ziet veel, heel veel bonussen voor het personeel. ‘Ben je gek geworden?’, roept de medewerker marketing, ‘wat moeten onze klanten daar niet wel niet van denken?’

Het resultaat is een visie, die net als de missie en kernwaarden, een nietszeggend compromis is tussen waarheid (het draait om de aandeelhouder) en leugen (het draait om de klant). Hier een volstrekt willekeurige greep uit het visie-assortiment:

Scholtens Groep gaat samen ontwikkelen om te bouwen aan de toekomst!

Koninklijke Utermöhlen laat de visie helemaal over aan de klant: ‘in onze visie vormen de wensen en behoeften van de consument het uitgangspunt’ . Lekker makkelijk!

Een bedrijf dat hier niet langer bij naam genoemd wil worden streeft naar: ‘het ontwikkelen en implementeren van toonaangevende technologie die mens & bedrijf een volledig en holistisch inzicht biedt in hun vaardigheden en potentieel. Mensen en Talent zijn universeel en uniek. Innovatief en creatief leiderschap in deze discipline is onze ambitie.’

PWN gaat de komende drie jaar door op de ingeslagen weg: ‘We ontwikkelen ons tot een klantgedreven organisatie, waarin de klant centraal staat.’

Alma Consulting heeft alleen zelflerende organisaties als klant

Honig wil voorzien in de eetbehoeften van de hedendaagse consument en een invulling geven aan elk eetmoment van de dag. Voor een groot aantal Nederlanders vervult Honig de rol van vertrouwde inspirator.

3 gedachten over “Bedrijven met Visie

  1. Ivo

    …gaat het er niet om dat wat hier waarheid en leugen genoemd wordt, niet zonder elkaar kunnen. Dat dat juist de kracht is. Je kunt het belang van de aandeelhouders niet dienen zonder het belang van klanten en medewerkers ook te dienen. Als het goed is lopen die belangen gelijk. We willen allemaal een organisatie die winst maakt om: medewerkers loonsverhoging te kunnen geven, producten te kunnen verbeteren voor de klant en om kapitaal als productiemiddel ook te erkennen.
    Hoewel ik meevoel met de gedachte dat visie missie en kernwaarden waarschijnlijk vaak prominenter op de site staan dan in het dagelijks leven, vind ik het iets te makkelijk om het op deze gronden helemaal af te serveren.
    Sorry. wel leuk stukje verder…

  2. admin Bericht auteur

    Natuurlijk, visie, missie en kernwaarden helemaal afserveren gaat wat ver… Of toch niet? Voor wie zijn ze bedoeld? Wat wil zo’n bedrijf berkeiken met het vol trots de wereld insturen van hun visie-missie-kernwaarden? De onschuldigste reden is dan nog dat een bedrijf dat doet omdat het nu eenmaal zo hoort, omdat alle bedrijven dat doen.

  3. Ivo

    misschien ben ik te naïef, dat kan. Misschien denk ik te graag vanuit hoe ik het zou willen zien, meer nog dan vanuit hoe het is. Desalniettemin denk ik dat missie-visie-kernwaarden, of gezamenlijk doel of hoe je het ook wilt noemen, vooral en eerst intern van belang zijn. Dat een bedrijf ze vol trots de wereld in wil sturen is een tweede. Maar dat zouden ze pas mogen doen als ze werkelijk vinden dat het een weergave is van hoe medewerkers voelen dat ze bij willen dragen. Waarom heb je je naam verbonden aan juist dat bedrijf? en wat hebben de medewerkers van dat bedrijf gemeen in hun passie voor het werk dat ze doen. Dat maakt uiteindelijk het bedrijf. Dat zal uiteindelijk aan buitenstaanders het beste uitleggen wat voor bedrijf je bent. Aan die buitenstaanders dan de keus om, beter geïnformeerd, te beslissen of ze met dat bedrijf in zee willen gaan of niet. (en geloof me ik ben zelf geen consultant :) )

    Voorbeeld van waar het best zinnig kan zijn hoewel het om platte uitingen gaat.
    Nike: “just do it”
    Patagonia: “Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis”

    Nogal verschillend. het geeft mij als klant een duidelijke basis voor mijn keuze waar ik liever mijn sportkleren koop. En het legt me uit waarom het een misschien soms duurder is dan het ander. En dat is niet per definitie schone schijn denk ik.
    soms wel
    niet altijd
    gelukkig hebben we voldoende onafhankelijke onderzoeksjournalistiek en keurmerken om met ons mee te kijken…

    groet van een naïeve maar hoopvolle consument

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>