Een bedrijf met een missie… tuurlijk!

Bijna 5 uur op de afdeling van Verzekeringsbedrijf De Lage Duinen:

• Hé, Piet, het is al bijna vijf uur. Heb jij vandaag al waarde gecreëerd?

• Waarde gecreëerd?

• Ja, dat zeg ik toch, waardecreatie. Dat moet. Dat staat in ons missiestatement

• En voor wie moet ik dan wel waarde creëren?

• Nou, voor de klant natuurlijk. Als uitstekende professionals moeten we immers kwaliteit leveren.

• Maar gisteren zei je nog dat alles draait om winstmaximalisatie voor de aandeelhouder?

• Ja, eh, Piet, niet zo moeilijk doen. Zorg jij er nou maar voor dat de klant tevreden is. En doe meteen even iets met duurzaamheid. Dat scoort altijd in ons rapport Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

• Duurzaamheid? Nou goed, dan creëer ik toch duurzaam wat waarde…

• Zie je wel, zo moeilijk is het niet. Wat dacht je ervan om duurzaam de huidige en toekomstige ambities van mensen en gemeenschappen te realiseren?

• De toekomstige ambities van onze klanten… hebben we een glazen bol?

• Nag, nag, whatever, zeur jij maar lekker door. Zolang je maar op de proppen komt met zinvolle en tijdige innovaties heb je mij daar echt niet mee.

Missiestatements
Missiestatements. Welk bedrijf heeft ze niet? Zonder een missiestatement dobbert een bedrijf stuurloos in de inmense oceaan. Met een paar goede kernwaarden kom je weliswaar ook een heel eind, maar niks gaat boven een gelikt missiestatement.

Laten we eerlijk zijn: de meeste bedrijven streven gewoon naar winst. Daar is niks mis mee, brood op de plank. Maar, staat dit ook in al die kloeke missiestatements? Natuurlijk niet, dat is niet maatschappelijk verantwoord genoeg. Het ene bedrijf houdt het vaag, de ander zit gewoon een potje te liegen. Slechts een enkel bedrijf komt er eerlijk voor uit: wij streven naar winstmaximalisatie voor onze aandeelhouders.

Vaag
KPMG werkt samen om waarde te creëeren, de bibliotheek Hengelo is een aantrekkelijke samenwerkingspartner en Ballast Nedam biedt duurzame totaaloplossingen. Allemaal even vaag of op allerlei manieren te interpreteren. Gegarandeerd het gevolg van een driedaagse heisessie, waar iedereen zijn zegje mocht doen.

Leugen
Philips wil de kwaliteit van leven van mensen verbeteren, C1000 maakt boodschappen doen goedkoop en Beterbed wil niks liever dan dat we allemaal lekker slapen. Klinkt aantrekkelijk en concreet, maar is dit werkelijk het doel waar deze bedrijven naar streven? Zijn dit echt maatschappelijke organisaties zonder enig winstoogmerk? Natuurlijk niet. Winst staat voorop.

Eerlijk
Telfort is een vreemde eend in de bijt. Telfort is eerlijk: wereldwijd marktleider worden in mobiele communicatie. Dat is duidelijke taal. Of toch niet? Waarom willen ze marktleider worden? Om de markt te dicteren en de winst te maximaliseren, wellicht?
Stukjes missiestatement

KPMG – Uitstekende professionals, die samen werken om waarde te creëren

Albert Heijn – Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar

Philips – De kwaliteit van leven van mensen verbeteren door middel van zinvolle en tijdige innovaties

Bibliotheek Hengelo – Wij zijn een aantrekkelijke samenwerkingspartner

Rabobank – Het realiseren van de huidige en toekomstige ambities van mensen en gemeenschappen

C1000 – C1000 maakt boodschappen doen betaalbaar, efficiënt en persoonlijk

KLM – KLM streeft naar winstgevende groei die niet alleen bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen, maar ook aan de economische, maatschappelijke en sociale ontwikkeling

Ballast Nedam – Ballast Nedam wil haar opdrachtgevers hoogwaardige duurzame totaaloplossingen in de gebouwde omgeving bieden.

BAM – BAM wil een van Europa’s beste bouwondernemingen zijn, die bekend staat om zowel de gebundelde kracht als de lokale dienstverlening

Beter Bed – Niets inspireert en motiveert ons meer, elke dag opnieuw, dan te zorgen dat al onze klanten op een betaalbare wijze heerlijk, comfortabel en gezond kunnen slapen.

KPN – Het is de missie van KPN om het werk en de vrijetijdsbesteding van al onze klanten – of zij nu gebruik maken van onze consumentenproducten of van onze ICT‐oplossingen voor de zakelijke markt – te verrijken met onze uitgebreide dienstverlening op het gebied van communicatie.

Telfort – Onze missie is om wereldwijd leider te worden in mobiele communicatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>