“Wat is de voorkant van de trein?” en andere vaagtaalnominaties

De nominaties voor de Vaagtaalverkiezing 2010 lopen binnen. Om in de stemming te komen hier een kleine greep, met de motivatie van de inzenders.

Hervormingen
“Omdat het te pas en te onpas wordt gebruikt als het gaat om rigoureuze bezuiningsmaatregelen. Ik vind dit woord het eufemisme van het jaar. Ik heb het woord tot vervelends toe gehoord op tv en gelezen in de nieuwsbladen. Balkenende wil alleen maar in zee met partijen die willen ‘hervormen”, zwaar bezuinigen dus.”

Vooraan / achteraan (bij treinen)
“Hoe kun je weten of je vooraan of achteraan instapt als de trein nog niet beweegt?”

Transsectoraal innoveren
“Na een interview van Scheepbouwer (CEO KPN) in het FD van mei 2008 heeft KPN getracht deze metafoor in de markt te zetten. Met alom verwarring zonder enig concreet resultaat“

Afpellen
“Meerdere keren in ambtenarenland: bij een re-integratiegesprek van een collega "afpellen van werkzaamheden". En in de media tijdens de informatieronde bij de vorming van een nieuw kabinet. Ik nomineer dit woord, omdat het suggereert dat je steeds een laagje weghaalt tot je bij de kern komt en dat is wat je eigenlijk bedoelt te zeggen: ik ben op zoek naar de kern.”

Breekpunt
“Boterzachte opening van onderhandelingen”

Ombuigingen
“Ik begreep in eerste instantie niet wat er bedoeld werd met ombuigen toen mijn leidinggevende bij de gemeente erover begon. Het woord ombuiging heeft toch niets te maken met geld besparen? Wat wordt er dan omgebogen? Hoezo helpt dat bij het bezuinigen? Waarom niet gewoon bezuinigingen uitspreken? Moet een vervangend woord de pijn van ontslag of andere maatregelen verzachten? Klinkt meer als er schijnheilig omheen praten. Durven we het woord bezuinigen niet uit te spreken? Schamen we ons? Is het niet mannelijk?“

Met grote dank aan alle inzenders! Nomineer hier vaagtalige woorden en uitdrukkingen

3 gedachten over ““Wat is de voorkant van de trein?” en andere vaagtaalnominaties

  1. Martin Post

    Echt citaat van een intranet pagina met de functieomschrijving van een collega: “Ik verzorg de divisieoverstijgende communicatie binnen Den Haag en Leiden. Ik vervul een ambassadeursrol, waarin ik de communicatie tussen de divisies organiseer en stimuleer. ” Met andere woorden, als ik wil communiceren met een andere divisie in Den Haag en/of Leiden, dan wordt dat hem gestimuleerd, en sterker nog, dan organiseert die collega dat ook nog voor me. Ik hoef dus niet meer de telefoon te pakken, te mailen of langs te gaan, dat wordt voor mij gedaan. Ik ben benieuwd naar hoe dat waar de stimulering uit bestaat.
    Of wordt met divisieoverstijgend toch niet de communicatie tussen divisies bedoeld, maar wat voor soort communicatie kan een divisie dan overstijgen ?

  2. iMark

    Een opmerking over het begrip ‘vooraan/achteraan’ bij treinen. Iedere trein die gaat vertrekken gaat dat doen in een bepaalde richting. De cabine waarin de machinist zit is dus de voorkant van de trein. Over het algmeen is dit heel duidelijk, met uitzondering van situaties als in Utrecht Centraal en Arnhem waar sommige treinen van rijrichting wisselen (het zogenaamde kopmaken). Wat bij aankomst van de trein de vooraan was, wordt dan achteraan. Voor nieuwe instappers is dat geen probleem. Voor mensen die al in de trein zitten kan dat verwarring opleveren. Dat is precies de reden waarom tegenwoordig de nummers van de treinstellen worden omgeroepen wanneer een trein gesplitst wordt, met daarbij de vermelding naar welke bestemming de verschillende treinstellen hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>