Vaagtaal voorspelt: kilometerheffing mislukt

Een duidelijke maatregel leidt tot duidelijke taal. En andersom leidt een onduidelijke maatregel tot onduidelijke taal.

De redactie van vaagtaal voorspelt daarom dat de kilometerheffing tot mislukken gedoemd is. Waarom? De brief van minister Eurlings aan de Tweede Kamer is extreem vaag geformuleerd. Zo wemelt de brief van passief geformuleerde zinnnen (je weet wel, die akelige zinnen met ‘worden’), zodat volkomen vaag blijft ‘wie nu wat’ gaat doen.

Ook is de minister dol op het woord ‘integraal’: hij voert in zijn integraliteit integrale afwegingen over integrale analyses uit. Dat moet ook wel, gezien zijn beperkte handelingsperspectief over de verankering van de ingezette lijn van samenwerking en de prioritering van de inhoudelijke richting.

Binnenhofbargoensbingo spelen met minister Eurlings, daar is geen lol meer aan. Je hebt de kaart in mum van tijd vol. Kijk maar eens naar deze selectie van vage termen in zijn brief:

  • verankering
  • positionering
  • integraliteit
  • inhoudelijke richting
  • financiële heroverwegingen
  • niet-prioritair
  • beheersgrenzen
  • robuustheid van het totale mobiliteitssysteem
  • modaliteiten
  • totaaloplossing
  • beschikbare financiële ruimte

3 gedachten over “Vaagtaal voorspelt: kilometerheffing mislukt

  1. Peter de Kock

    Heb de brief van deze meneer niet gelezen maar wat ik er uit deze rake blogpost begrijp is dat hij misschien wat kan leren van jonge kinderen die pas leren praten: die laten alle overbodige woorden weg.

  2. admin Bericht auteur

    Beste Peter,

    Dat is een goede suggestie. Voordat de minister zijn ideeën op papier zet, moet hij ze even uitleggen aan een paar kinderen. Als die het begrijpen, mag hij aan de slag.

    Groet,

    Arjen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>