Duurzame Sint

Sinterklaas is in het land met zijn zak vol chocoladeletters. De discussie over cacaoproductie laait dan meteen weer op. Tros Radar besteedde er vorige week uitgebreid aandacht aan. De boodschap: eet alleen duurzame chocolade.

Ook ik heb liever niet dat cacao door kindslaven wordt geplukt. Of dat cacaoboeren worden uitgebuit. Of dat bossen worden opgeofferd voor wéér een nieuwe cacaoplantage. Dus rest mij geen andere keuze dan voortaan duurzame chocolade te kopen.

Ja, hoor. Ook chocolade ontkomt niet aan duurzaamheid. Vroeger hadden we het over een duurzame economie als  de economie groeide. Daarna werd duurzaamheid een begrip dat vooral sloeg op natuur en ecologie. Inmiddels is duurzaamheid een woord dat eigenlijk alles aanduidt dat niet strookt met onze niet nader benoemde normen en waarden. In het geval van cacao zijn dat kennelijk kinderarbeid, gevaarlijke werkomstandigheden, uitbuiting, armoede en ontbossing.

Gisteren vond ik achterin de kast een vergeten chocoladeletter van vorig jaar. Fair Trade stond erop, een merk dat volgens Radar-presentratice Antoinette Hertsenberg honderd procent duurzaam is. Er zat een wit laagje overheen en het smaakte droog en korrelig. Zo duurzaam was het dan kennelijk toch niet.

2 gedachten over “Duurzame Sint

  1. Björn

    Hetzelfde geldt voor het label ‘biologisch’ dat tegenwoordig overal aan wordt gehangen. Oorspronkelijk werd het volgens mij gebruikt om producten aan te duiden die niet met giftige stoffen waren behandeld om bijvoorbeeld ongedierte te weren. Niemand weet meer precies wat het woord betekent, maar het is goed voor je geweten om een biologisch product te kopen. Het geeft je het gevoel dat je actief bijdraagt aan de verbetering van…wat het ook is (milieuvervuiling, klimaatverandering, leefomstandigheden van dieren, onbehandelde planten…alles wordt tegenwoordig op een hoop gegooid). Er zijn zelfs mensen die beweren dat biologische peen LEKKERDER is dan normale peen.

    Hoe het ook zij, het is goed voor de zaken om op je product ‘biologisch’ te zetten: het is een maatschappelijk geaccepteerde reden om het product zomaar 15-20% duurder te maken. Volgens mij is de term volslagen inhoudsloos en een typisch voorbeeld van vaagtaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>