Luchtfietsen

‘Humor en strijd helpen een bedrijf vooruit’

Deze gouden ondernemerstip komt van de directeur van de Koninklijke Utermöhlen, Don van der Vat. In de rest van het artikel legt hij even uit hoe je als bedrijf succes kunt hebben (Dagblad van het Noorden, 13 oktober 2009). Daarbij grossiert hij in zo veel vaagtaal dat hij een rode vaagtaalkaart niet kan ontlopen.

Zo begon hij zijn carrière als troubleshooter (cowboy?) om meteen een noodzakelijke afslankoperatie door te voeren (was hij te dik?). Zijn motto: je moet innovatief bezig zijn (mooi, het innovatiecliché). Daarbij wil hij ‘dat mensen goed op elkaar zijn afgestemd’ en dat bereik je als medewerkers zich proactief opstellen (jawel, proactief, de grootse personeelspraatdooddoener). Gelukkig waardeert hij zijn personeel wel, je moet immers op elkaars competenties (wat zijn dat precies?) kunnen rekenen en bouwen…

Mooie tips, maar of we daar nu succesvolle zakenlui van worden?

5 gedachten over “Luchtfietsen

  1. J. Bol

    heb je deze al?
    “GAAT LUKKEN” b.v. prettig weekend, “gaat lukken”

    “DAT TREK IK NIET MEER”

  2. gerlof van rheenen

    In een lezing van een rampenbestrijdingspecialist hoorde ik wéér nieuw managementjargon:
    – informatiemanagement (communicatie)
    – opschalingssysteem (gradaties aanbrengen)
    – locaal incident zonder effectgebieden (een niet overslaande brand)
    – situatierapport (een verslag)
    – een actueel totaalbeeld (een overzicht)
    – omgevingsmanagement (omwonenden informeren of evacueren)
    – bron- en effectbestrijding (een brand blussen)
    – rolvastheid (je taak uitvoeren)

  3. Martin

    Stel, je gaat op 14 september naar een Ondernemersdag in Alkmaar en dan heeft Annemarie van Gaal de volgende belangrijke boodschap: “Denk ‘out of de box’ naar je personeel toe, zo creëer je een eiland van potentie”. En ze gaat door: “Ik kijk niet naar ‘het plaatje’, niet naar het cv, noch naar leeftijd. Om het juiste personeel aan te nemen, moet je vanuit – geen ervaring – denken. Verkoker als ondernemer niet in het ervaringsdenken, maar denk ‘out of de box’.”
    En dan doet Adecco aan sport, iemand van het bedrijf nog een presentatie over de golfbewegingen in de arbeidsmarkt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>