Stakeholderpower

Geen enkel bedrijf kan tegenwoordig nog om de stakeholder heen. Maar wie is de stakeholder? De aandeelhouder, de klant of misschien gewoon de buurman? De enige manier om grip op de stakeholder te krijgen is een diepgaande analyse: de stakeholderanalyse. De onderstaande citaten helpen je op weg.

  • Via een Stakeholderanalyse wordt het krachtenveld in beeld gebracht rond een bepaald issue.
  • Een stakeholderanalyse geeft inzicht in de actoren in het veld van het systeem.
  • De stakeholderanalyse is de basis voor gedegen stakeholdermanagement.
  • Het uitvoeren van een stakeholderanalyse is een eerste stap in het vergroten van draagvlak in de omgeving.

30_k

7 gedachten over “Stakeholderpower

  1. Joris

    Tsja, het blijft een lastig begrip. De spellingscontrole is het er ook niet blij mee. Toch is het een zinvolle benaming. Stakeholders zijn: alle groepen mensen waarmee een organisatie of bedrijf en relatie heeft. Die relatie kan van groep tot groep verschillen.
    Dat is een lange omschrijving. Onbruikbaar om regelmatig in een tekst te gebruiken. Toegegeven, het is managementtaal, maar daarom niet minder duidelijk of bruikbaar.

  2. admin Bericht auteur

    Beste Joris,

    Dank je voor je reactie. En je hebt natuurlijk gelijk, onder managers kan de stakeholder een nuttig begrip zijn. Maar helaas kom je stakeholders nu werkelijk overal tegen, en het begrip zal dan lang niet altijd duidelijk zijn. Voor een algemener publiek zal het woord ‘belanghebbende’ – of een omschrijving – duidelijker zijn.

    Hartelijke groet,

    Arjen

  3. Dorus

    @Admin

    Daarmee ben ik het niet eens, belanghebbende kan williswaar duidelijker zijn voor het grote publiek, maar dat wilt niet zeggen dat Stakeholder geen juist begrip is. Sterker nog, het is juist een beter woord, omdat een belanghebbende niet perse een belang hoeft te hebben bij een bedrijf of organisatie, dit terwijl dat bij een stakeholder juist wel het geval is. Daarbuiten moet je rekening houden dat alle bedrijven steeds internationaler woorden en dan is stakeholder juist een breed gedragen begrip, terwijl men dan belanghebbende nog zou moeten vertalen.
    Ten tweede is het woord stakeholder sneller dan een omschrijving, als je nl. een omschrijving geeft zonder het woord ben je wel effe bezig.
    Zo is het ook juist dat niet-medici veel medische begrippen niet kennen, en zo kennen niet-economen veel economische begrippen niet.

  4. han

    Stakeholder is natuurlijk een draak van een woord.Dat het in een bepaald jargon past kan wel zijn, maar de boodschap is dus, dat je dergelijk jargon niet te pas en te onpas moet toepassen. Schenk klare taal! Overigens moet “perse” als volgt geschreven worden: per se

  5. Jeannet

    Ik ben het met Han eens. Je moet jargon niet te pas en te onpas gebruiken. Deze week had ik een schrijfopdracht waarin ik ineens toch liever sprak over ‘belanghebbenden en geïnteresseerden’ in plaats van ‘stakeholders’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>