Drie wonderbaarlijke beleidsbabbelzinnen

  • Kortom, inspirerende docenten hebben het vermogen studenten te inspireren…

Uit: ‘Instellingsplan Universiteit Leiden 2010-2014’. Qua logica is hier weinig tegen in te brengen.

  • Het hoofd van de afdeling stuurt samenwerking via de zogenaamde spinnenwebstructuur, maar stuurt te sterk op taak en proces en te weinig op de procesdimensie van het team, en heeft te weinig alignement met de directie over de gewenste sturing en leiderschap richting deviant gedrag.

Uit een rapport over het functioneren van een bepaalde gemeentelijke afdeling.

  • De verandering naar een competentiegericht curriculum wordt beschouwd als een paradigmashift, een omslag als een aardbeving. De aardbeving is dermate schokkend dat een docent aangeeft nu niet meer in het oude paradigma te kunnen werken: “Ik heb tien jaar probleemloos hoorcollege gegeven, maar het ging niet meer. De lamellen van de studenten zaten dicht en ik vroeg me af wat ik er in vredesnaam stond te doen”.

Uit een rapport van een hogeschool. Docenten aan deze hogeschool proberen met man en macht de lamellen van studenten open te breken. Zonder resultaat. Zelfs een stevige aardbeving heeft niet mogen baten.

2 gedachten over “Drie wonderbaarlijke beleidsbabbelzinnen

  1. frank vester

    Uit het activiteitenplan van een middelbare school voor dit schooljaar, van de leiding:

    Resultaat voor dit cursusjaar (SMART geformuleerd; het moet op je tenen kunnen vallen)………..

    Men heeft mij nog niet duidelijk kunnen maken wat hiermee wordt bedoeld en eris tot nu toe bij mij nog niets ‘naar boven gekomen’ (en kan dus ook niet op mijn tenen vallen).

  2. admin Bericht auteur

    Hmm, het klinkt ook niet erg smart om een dik rapport op je tenen te laten vallen.

    Misschien staat SMART wel voor Stevige Maar Allerminst Richtinggevende Tekst.

    Arjen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>