Reclame, het meest creatief met taal

Reclame neemt het niet zo nauw met de Nederlandse grammatica. Reclame houdt van meest, ongetwijfeld beïnvloed door het Engelse most. Voor veel mensen mag meest dan wel de meest irritante vorm van taalvervuiling zijn, voor reclame is het de meest mooie oplossing om de meest onbruikbare producten aan de man te brengen.

In reclametaal is meest gewoon de meest mooie vierde trede op de trappen van vergelijking: mooi, mooier, mooist, meest mooi. Zo biedt Alanyamakelaars één van de meest mooie vakantiecomplexen in Alanya aan en bemiddelt Equity Point Hostels kamers in een hotel aan de meest mooie avenue van Barcelona.

Na een tijdje is meest mooi natuurlijk wel uitgewerkt. Gelukkig is er dan altijd nog het meest beste. In het Medisch Centrum Twente bereik je zo met plastisch chirurgie het meest beste resultaat en wie op zoek is naar de meest beste likeuren moet bij Zuiddam Geschenken zijn.

Het spreekt voor zich dat reclame ook wel raad weet met het saaie goedkoop-goedkoper-goedkoopst. Na een creatieve sessie biedt Vakschilders Visman de klant de meest goedkope oplossing en vind je bij voegersbedrijf Boel Jongetjes & Boel de meest goedkope voegsoort. Ben je na al deze niet te versmaden koopjes volkomen blut? Ook daar heeft reclame wat op gevonden, want dan kun je altijd nog geld lenen bij A-krediet tegen de meest goedkope rente percentages.

Kortom, meest lijkt wel de meest ultieme oplossing voor reclametaal, maar het blijft natuurlijk de meest vreselijkste vaagtaal.

3 gedachten over “Reclame, het meest creatief met taal

  1. ongeletterde snotneus

    Vreselijk! Er is echter nog iets dat nog veel gruwelijker is. Namelijk het uit de V.S. geimporteerde marketingwoord “super”. Vroeger zeiden we brandschoon, peperduur, spotgoedkoop, piepjong, doodziek.. et cetera et cetera.
    En nu is het alledaagse gewoonte om super schoon, super duur, super goedkoop, super jong, super mooi, super ziek .. te zeggen. Nederlands is straks een emotieloze, vereenvoudigde taal. Groeten DW

  2. Lucas

    Geheel vrijblijvend

    Een dikwijls gebruikte term in reclameadvertenties is het “geheel vrijblijvend”, alsof de potentiele koper nog onder de aankoop uit kan. Vijblijvend komt uit het recht en slaat op een vrijblijvend aanbod. Het is de aanbieder die onder z’n zijn eigen aanbod uit kan, als tegenhanger van een onherroepelijk aanbod. Uitleg van art 6:219 lid 2 tweede zin BW zegt dat dat de aanbieder nog na aanvaarding terug, als de aanbieder dat onverwijld doet. Er is dan juridisch enkel door de aanvaarding geen overeenkomst tot stand gekomen. Als een product of dienst vrijblijvend wordt aangeboden, is dat slechts een uitnodiging om in onderhandeling te treden.

    Lucas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>